Prostat Kanseri

Makale İçeriği

Prostat kanseri konusunu incelemeden önce bu organı tanıyalım: prostat bir bezdir. Genellikle ceviz büyüklüğünde bir boyuttadır ve yaşlandıkça büyür. Mesanenin altında bulunur ve idrarı vücuttan dışarı taşıyan tüp olan üretrayı çevreler. Prostatın ana görevi, spermi taşıyan sıvı olan meni yapımına yardımcı olmaktır. En yaygın prostat sorunları prostat  büyümesi, prostatit ve prostat kanseridir.

Prostat Kanseri Nedir?

Prostat kanseri, prostattaki hücreler kontrolsüz bir şekilde büyümeye başladığında gelişir.

Bazı prostat kanseri, herhangi bir soruna neden olmayacak veya yaşam süresinini etkileyemeyecek hadar yavaş büyür. Bu nedenle prostat kanseri hastası olan birçok erkek herhangi bir tedaviye ihtiyaç duymaz.

Ancak bazı prostat kanseri hızlı büyür ve yayılma olasılığı daha yüksektir. Bunun sorunlara neden olma olasılığı daha yüksektir ve yayılmasını durdurmak için tedaviye ihtiyaç vardır.

Prostat Kanseri Semptomları ve Belirtileri

Erken evre prostat kanseri olan erkeklerin çoğunda herhangi bir belirti veya semptom görülmez.

Bunun bir nedeni kanserin büyüme şeklidir. Genellikle, kanser idrar yaptığınız tüpün (üretra) yakınında büyür ve idrara çıkma şeklinizi değiştirerek buna baskı yaparsa belirtiler alırsınız. Ancak prostat kanseri genellikle prostatın farklı bir bölümünde (genellikle dış kısımda) büyümeye başladığından, erken evre prostat kanseri genellikle üretraya baskı yapmaz ve semptomlara neden olmaz.

İdrar yapma şeklinizde değişiklikler fark ederseniz, bunun iyi huylu prostat büyümesi adı verilen çok yaygın kanserli olmayan bir sorunun veya başka bir sağlık sorununun işareti olması daha olasıdır. Ama yine de kontrol ettirmekte fayda var. Olası prostat kanseri belirtileri şunları içerir:

• mesanenizi idrar yapmaya veya boşaltmaya başlamada zorluk
  • idrar yaparken zayıf ve güçsüz bir akış
  • mesanenizin düzgün boşalmadığı hissi
  • idrarınızı bitirdikten sonra idrar damlatmak
  • özellikle geceleri normalden daha sık idrara çıkma ihtiyacı
  • ani bir idrara çıkma ihtiyacı (bazen tuvalete gitmeden önce idrar kaçırabilirsiniz)

Kanser prostatın dışına çıkarsa (lokal olarak ilerlemiş kanser) veya vücudun diğer bölgelerine yayılırsa (ileri prostat kanseri), aşağıdakiler de dahil olmak üzere başka semptomlara neden olabilir:

• sırt ağrısı, kalça ağrısı veya pelvis ağrısı
  • ereksiyon olma veya sürdürme sorunları
  • idrarda veya menide kan görme
  • sebepsiz, ani kilo kaybı

Bu semptomların tümü diğer sağlık sorunlarından da kaynaklanabilir. Ancak yine de uzman bir üroloğa herhangi bir semptomdan bahsetmek iyi bir fikirdir.

Prostat Kanseri Risk Faktörleri

Türkiye’de yaklaşık 12 erkekten 1’inde bu kanser görülüyor. Prostat kanserine tam olarak neyin neden olduğunu bilmiyoruz, ancak prostat kanserine yakalanma olasılığınızın daha yüksek olduğu anlamına gelebilecek bazı şeyler var – bunlara risk faktörleri denir.

Kansere neden olduğu bilinen üç ana risk faktörü vardır. Bunlar:

• yaşlanma – çoğunlukla 50 yaş ve üzeri erkeklerde görülür
  • ailede kanser geçmişine sahip olma
  • siyahi olmak

Bu risk faktörlerinden herhangi birine sahipseniz veya herhangi bir semptomunuz varsa vakit kaybetmeden bir üroloji muayenesine gidiniz.

Kanserin Teşhisi

Prostattaki kanserin erken evrelerinde semptomlar genellikle bulunmadığından, rutin tarama testleri ile birçok vaka keşfedilir.

Kanser taraması yaptırmak bireysel bir karardır. Riskleri ve faydaları bir doktorla tartışmak yönlendirici olabilir.

Prostat kanseri taraması genellikle aşağıdaki testleri içerir:

• Prostat spesifik antijen (PSA) testi
  • Dijital rektal muayene (DRE)

Bunlardan herhangi biri prostat kanseri olasılığını düşündürürse, doktorlar tipik olarak tanı koymadan önce ek testler yaparlar.

Prostata özgü antijen (PSA) testi, normal sağlıklı prostat hücreleri ve kanserli prostat hücreleri tarafından üretilen bir proteini ölçen kan testidir. Prostat kanserli erkeklerde kandaki PSA düzeyi genellikle yüksektir, ancak net bir “normal” veya “anormal” PSA düzeyi yoktur. Kişiden kişiye göre değişebilir.

Genel olarak, PSA seviyesi ne kadar yüksekse, kanser olma riski o kadar yüksektir ve PSA seviyelerinde devam eden bir artış da prostat kanserine işaret edebilir.

• PSA düzeyi 4.0 ng/mL ile 10 ng/mL arasında olan erkeklerin kanser olma olasılığı 4’te 1’dir.
  • PSA seviyesi 10 ng/mL’nin üzerinde olduğunda kanser olma olasılığı yüzde 50’den fazladır.

Bir tümörün kanserli olup olmadığından emin olmanın tek yolu, prostat biyopsisi olarak da bilinen bir prosedür olan bir mikroskop altında hücreleri incelemektir.

Prostat Kanseri Tedavileri

Prostat kanserinin tedavisinde uygulanana birden fazla tedavi yöntemi mevcuttur. Hangi tedavinin uygulanacağına karar verirken; yaş, sağlık geçmişi ve kanser evresi gibi faktörler göz önünde bulundurulur.

Prostat kanseri tedavisi, aşağıdaki seçeneklerden birini veya birkaçını içerebilir:

• Bekleme veya aktif gözetim
  • Ameliyat (Cerrahi)
  • Radyasyon tedavisi

Daha az kullanılan veya prostat kanseri için standart tedavi olarak kabul edilmeyen diğer tedaviler şunları içerir:

• Kriyoterapi
  • Kemoterapi
  • Biyolojik terapi
  • Yüksek yoğunluklu odaklanmış ultrason
  • Hormon tedavisi

Prostat Kanseri Ameliyatı: Radikal Prostatektomi

Prostat kanseri ameliyatı (radikal prostatektomi olarak adlandırılır), prostatın tamamını ve içindeki prostat kanseri hücrelerini çıkarmayı amaçlar.

Kanseriniz prostatınızın dışına yayılmadıysa (lokalize prostat kanseri) ve genel olarak zinde ve sağlıklıysanız size bu ameliyat önerilebilir.

Prostat kanseri ameliyatı, kanseri prostatın hemen dışındaki bölgeye yayılmış (lokal olarak ilerlemiş prostat kanseri) bazı erkekler için de bir seçenek olabilir. Bu, kanserin ne kadar yayıldığına bağlı olacaktır.

Cerrahi bazen radyoterapiden sonra tekrar nüks eden kanseri (tekrarlayan prostat kanseri) tedavi etmek için de kullanılabilir. Bu, idrar kaçırma veya ereksiyon sorunları gibi yan etkilere sahip olma riskinizi artırabileceğinden çok yaygın değildir.

Radikal prostatektomi büyük bir operasyondur. Kalp hastalığı gibi riskleri artıracak başka sağlık sorunlarınız varsa uygun olmayabilir.

Lokalize prostat kanseri için başka tedaviler de mevcuttur. Düşük riskli (yavaş büyümesi muhtemel) lokalize prostat kanseri olan erkekleri içeren araştırmalar, aktif gözetime devam eden veya ameliyat veya harici ışın radyoterapisi alan erkeklerin hepsinin 10 yıl veya daha uzun süre yaşama şansına sahip olduğunu göstermiştir.

Prostat Ameliyatı Türleri

Prostat kanseri ameliyatında, anahtar deliği ameliyatının (laparoskopi) elle veya robot yardımlı olarak yapılması ve açık ameliyat gibi yöntemler vardır.

Robotik cerrahi temelli laparoskopi en yeni tekniktir. Yüksek başarı oranları sunan robotik cerrahi ile prostat kanseri ameliyatı tecrübeli bir cerrahın elinde en az riskle ameliyat gerçekleştirme imkanı sunar.

Hem elle hem de robot destekli laparoskopik cerrahinin avantajları, açık ameliyattan daha az kan kaybı olması, daha az ağrı, hastanede daha az kalma süresi ve daha hızlı iyileşme imkanı sunmasıdır.

Anahtar Deliği Ameliyatı (Laparoskopik Cerrahi)

Anahtar deliği ameliyatı, laparoskopi veya minimal invaziv cerrahi olarak da adlandırılır.

Robot Yardımlı:  Cerrah karnınızın alt kısmında (alt karın bölgesi) beş veya altı küçük kesi ve göbek deliğinizin yakınında biraz daha büyük bir kesi yapar ve prostatı özel cerrahi aletler kullanarak çıkarır. Bunlar, ucunda küçük bir kamera bulunan ince, ışıklı bir tüp içerir. Cerrah ameliyat bölgesini yüksek çözünürlüklü kamera ile ekranda görür. Cerrah ameliyat aletlerinin bağlı olduğu robotik kolları ameliyathanedeki bir konsoldan kontrol eder. ‘Robotik cerrahi‘ denmesine rağmen, ameliyatı yapan yine cerrahtır.

Elle: Robot yardımlı laparoskopik cerrahide olduğu gibi, cerrah karnınızda dört veya beş küçük kesi yapacaktır. Ancak robotik kollar kullanmak yerine cerrahi aletleri kendi ellerinde kullanacaktır.

Robot yardımlı cerrahi, Türkiye’deki tüm hastanelerde mevcut değildir, çünkü her yerde bulunmayan özel ekipman kullanılır.

Açık Ameliyat

Cerrahınız prostata ulaşmak için karnınızın alt kısmında, göbek deliğinizin altında tek bir kesi yapar. Bazen kesi testisler ile perine arasındaki bölgede yapılır, ancak bu çok yaygın değildir. Kesiği dikiş veya klipslerle kapatmadan önce işlemi elle yapacaklardır.